
Jotta organisaation eettiset periaatteet ja arvojen mukainen toiminta ei jäisi vain juhlapuheeksi, organisaation tulee ottaa nämä periaatteet aktiivisesti käyttöön arjen toiminnassa sekä seurata periaatteiden toteutumista samoin, kuin organisaatio seuraa omaa taloudellista tulostaan.
Eettisen toiminnan varmistamisella luodaan järjestelmä, joka tekee organisaation eettisen toiminnan näkyväksi. Tämän järjestelmän tavoitteena on lisätä keskustelua eettisyydestä, sekä lisätä myös organisaation uskottavuutta eettisyyteen ja sen periaatteisiin. Kehitettäessä tätä järjestelmää voidaan organisaation toimintaan ja päätöksentekoon sisällyttää moraalista ulottuvuutta, joka on avainasemassa luottamuspääoman tuottamiseksi.
Luottamus sosiaalisena pääomana on yksi organisaation tärkeimmistä voimavaroista. Se on ensiarvoisen tärkeää siksi, kuinka asiakkaat ”ottavat omakseen” organisaation tuotteet ja palvelut tai millaiseksi organisaation työilmapiiri ja kulttuuri muodostuvat, millainen on vuorovaikutus sidosryhmiin, sekä millaisia valintoja sijoittajat tekevät. Liiketoimintaetiikalla tähdätään siihen, että luottamuksen, moraalin ja eettisyyden periaatteet ovat käytössä liiketoimintaa koskevissa päätöksissä ja niiden toteuttamisessa. Eettinen tarkastus on yksi keino varmistaa liiketoimintaetiikan toteutuminen organisaatiossa ja se on myös avainasemassa organisaation luottamuksen ja riskien hallinnan kehittämisessä.
Terveisin, Kirsi